Salgs- og leveringsvilkår Alier AS

Organisasjonsnummer 999065465

1. Generelt
Disse standard salgs- og leveringsbetingelse gjelder for alle salg og leveransermed mindre annet er avtalt i særskilt avtale undertegnet av kjøper og Alier AS. Ved bestilling anses kjøper å ha godtatt disse salgs- og leveringsbetingelser. Kjøpers standard innkjøpsbetingelser skal ikke gjelde selv om disse er vist til i bestillingen.

2. Tilbud og ordrebekreftelse
Skriftlig tilbud gjelder i 30 dager fra tilbudets dato om ikke annet er avtalt. Selger sender skriftlig ordrebekreftelse. Kjøper skal kontrollere selgers ordrebekreftelse og melde feil omgående. Selger skal ved feil sende ny, korrekt ordrebekreftelse.

3. Priser og rabatter
Prisene forstås, om ikke annet er oppgitt, eksklusiv merverdiavgift levert Alier AS. Prisene er basert på selgers og dennes underleverandørers løpende priser, og de til enhver tid gjeldene tollsatser, avgifter og valutakurser. Det tas forbehold om rett til prisjustering ved endring av disse. En slik justering baseres på den løpende pris, toll, avgift og valutakurs som gjelder på bestillingstidspunktet. Selgertar forbehold om trykkfeil i gjeldene prislister. Pris og eventuell rabatt skal være i henhold til gjeldende tilbud. Det gjelder generelt et forbehold om prisendring med mindre noe annet er angitt i tilbudet. Ved forsinkelser som ikke skyldes selger eller levering senere enn 6 måneder etter ordrebekreftelse vil selger ha mulighet til prisjustering.

4. Betalingsbetingelser
Betalingsbetingelser er 10 dager, dersom annet ikke er avtalt. Skjer ikke oppgjør til avtalt tid, har selger rett til morarente beregnet etter den til enhver tid gjeldende sats. Selger har iht. panteloven §3-14 flg. salgspant i de leverte varer inntil kjøpesummen inkludert renter og omkostninger er betalt. Selger har rett å ta varene tilbake hvis oppgjør ikke finner sted til avtalt tid.

5. Leveringsbetingelser
Varene/tjenesten leveres som angitt i ordrebekreftelsen. Eventuelle transportkostnader faktureres iht. selgers gjeldende transportsatser. Risikoen for varene/tjenestenegår over til kjøper ved levering. Varer/tjenestersom ikke blir avhentet av kjøper til avtalt tid, vil bli fakturert, og samtidig går risiko over til kjøper.

6.Leveringstid og forsinkelse
Ved forsinkelse skal selger underrette kjøper om forsinkelsen så tidlig som mulig. Selger har ikke et ansvar for indirekte/direkte kostnader som en følge av forsinkelse.

7. Produktegenskaper og garantier
Med hensyn til varenes egenskaper, bruksområder og tekniske godkjenninger henvises det til den enkelte produsents monteringsanvisning og garantibestemmelser. Garantitiden regnes fra selgers leveringsdato. Garantitiden dekker utbedring av material- og produksjonsfeil på det leverte produkt iht mangler etter bakgrunnsretten. Utskifting av deler forutsettes utført på en av selgerslokasjoneri den ordinære arbeidstid. Frakt og andre omkostninger i forbindelse med garantireparasjoner og vanlig service, dekkes av kjøper. Ønskes garantiservice utført hos kjøper, betales reise, diett og eventuelt opphold etter regning.

Garantiansvar bortfaller hvis:
a) Det er gjort inngrep i varen uten SELGERS samtykke.
b) Betalingsbetingelser ikke er oppfylt.
c) Varen er skadet som følge av ukyndig
behandling eller andre eksterne forhold.
d) Mangelen skyldes slitasje som følge av unormal bruk eller ved ukyndig behandling eller andre eksterne forhold.
e) Øvrige mangler som ikke skyldes SELGERS forhold.

8. Mangler og reklamasjon
Ved varemottak skal kjøper omgående undersøke varene. Eventuelle transportskader tas opp med transportør/selger omgående og anmerkes på følgeseddel/fraktbrev. Reklamasjon skal under enhver omstendighet fremsettes før varene monteres eller tas i bruk i produksjonen. Ved mangler skal selgeren utbedre mangelen ved reparasjon eller omlevering av varen eller den mangelfulle delen av varen. Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende andre krav mot selgeren for mangler eller brudd på garantier enn krav, herunder størrelsen på kravet, som selger kan gjøre gjeldende mot leverandør/produsent. Dersom selgeren foretar utbedring, og det viser seg at det ikke var en mangel, skal kjøper betale selgers kostnader til feilsøking og utbedring.

9. Endringer
Kunden kan gjøre endringer inntil mottatt ordrebekreftelse. Etter dette tidspunkt vil endringer anses som tilleggsbestillinger. Dersom Kunden ønsker å gjøre endringer i leveransen, skal Kunden snarest mulig sende Selger en skriftlig anmodning om og beskrivelse av endringen. Anmodningen skal inneholde en klar og entydig beskrivelse av den endringen som ønskes foretatt. Selger skal innen rimelig tid oversende tilbud/oversikt/anslag over de kostnadsmessige konsekvensene endringen vil ha for leveransen. Dersom Kunden fastholder ønsket om endret leveranse, har Selger krav på̊å få dekket alle tilleggsomkostninger som er en følge av endringen. Kunden har ikke krav på̊reduksjon i prisen dersom endringen foretas etter at produksjon av varene har startet opp, eller påfører Selger omkostninger som følge av andre forhold. Selger har under enhver omstendighet rett til erstatning for tap som følge av endringen. Kundens plikt til å betale kjøpesummen faller ikke bort selv om varene leveres tilbake til Selger.

10. Retur av varer
Retur av varer kan bare finnes sted på grunnlag av tidligere inngått avtale mellom selger og kjøper og må senest finne sted innen 60 dager etter levering. Ved retur av varer skal det følge med en skriftlig henvisning til inngått forhåndsavtale samt forklaring på hvorfor varene blir returnert. Ordre- og fakturanummer for de varene som returneres, skal oppgis. Varer innkjøpt eller produsert spesielt i henhold til kjøpers spesifikasjoner, tas ikke i retur med mindre det foreligger en returavtale mellom selger og leverandør/produsent. Ved retur av varer krediteres 80 % av kjøpesummen. Retur godkjennes kun for varer som kan videreselges av selger uten betydelig prisreduksjoner og som returneres i hele salgsforpakninger. Kostnader til frakt er kundens ansvar.

11. Oppsigelse
Ved eventuelle endringer i kjøpers juridiske eller finansielle status kan selger si opp inngåtte avtaler med umiddelbar virkning.

12. Ansvar
Selger er ikke ansvarlig for skade eller tap som oppstår på grunn av at instruksjoner eller bruksanvisninger ikke følges eller på grunn av bruk av tilbehør som ikke er godkjent av selger, på grunn av forsømt vedlikehold, uforsvarlig oppbevaring, behandling og/eller feilaktige montering. Selger er ikke ansvarlig for kjøpersindirekte tap eller konsekvenstap eller konsekvensskader oppstått ved bruk av solgte varer. Selgers ansvar er under enhver omstendighet, og uavhengig av rettsgrunnlag for kravet, begrenset oppad til det eller de krav som selger kan gjøre gjeldende mot leverandør/produsent.

13. Montering
Dersom Kunden selv skal stå for montering av Varene, plikter Kunden å følge Selgers monteringsanvisninger. Funksjonssvikt, skader, slitasje mv. som skyldes uriktig montering, kan ikke gjøres gjeldende som mangler. Selgerer ikke ansvarlig for eventuelle feil, mangler eller følgeskader i forbindelse med monteringsarbeider foretatt kunden selv eller andre ikke autoriserte aktører.

14. Force majeure
Selger er fritatt fra sine forpliktelser dersom levering forhindres på grunn av force majeure Som force majeure regnes enhver omstendighet utenfor partenes kontroll som vanskeliggjør eller forsinker leveringer både når det rammer selger, leverandør/ produsent eller transportør.

15. Tvister, rettsvalg og verneting
Denne avtalen er underlagt norsk lov. Tvister skal avgjøres av de alminnelige domstoler, ved vernetinget til selgers konto

Hvordan bruker vi den dataen vi lagrer

Dine opplysninger lagres hos oss for at vi i første omgang skal kunne fullføre våre forpliktelser, samt videreformidle informasjon som produktnyheter, produktinformasjon, utdanningsmuligheter , tilbud og andre relaterte nyheter i anledning din yrkesrolle eller som privatperson.

Når gir vi ut dine personopplysninger?

Vi videreformidler kun dine personopplysninger til tredje part om det er nødvendig for å oppfylle våre forpliktelser ihht. avtaler eller loven. I de tilfeller vi gir ut personopplysninger til tredje part oppretter vi spesielle avtaler som personlige data assistent avtaler og konfidensialitetsavtaler som sikrer at personopplysningene behandles på en trygg måte.

Dine valg og rettigheter

Den nye loven innebærer at du som kunde har et antall rettigheter. Du har rett til å vite hvilke personopplysninger vi behandler om deg og du kan be om kopi av dette. Du har også rett til å få feilaktige personopplysninger om deg korrigert eller slettet. Du er alltid velkommen til oss om du har spørsmål eller noe du lurer på.

Du kan når som helst velge å avregistrere deg og i forbindelse med det opphører vår databehandling for ovenfornevnte opplysninger og vi tar bort dine personopplysniger fra vårt register. Avregistrering skjer enten via link i våre nyhetsbrev eller ved at du kontakter oss.

Vil du vite mer?

Vil du vite mer om dine rettigheter eller om hvordan vi i Alier håndterer dine personopplysninger?

Send gjerne en e-post til: post@alier.no

På Datainspeksjonens side finner du ytterligere informasjon om hva de nye reglene inneholder. https://www.datatilsynet.no/

Explore
Drag