Åpenhetsloven

Redegjørelse åpenhetsloven - rapport 2023

1. Innledning
Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven) har som formål å fremme selskapets respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Alier AS (tidligere Etac Bil AS) er omfattet av loven og har plikt til å redegjøre for selskapets aktsomhetsvurderinger og gi interessenter informasjon om tiltak og funn. Formålet med redegjørelsen er å gi allmennheten innsikt i selskapets nøkkelfunn i aktsomhetsvurderinger, og hvilke tiltak som er iverksatt for å redusere risikoen for negative konsekvenser selskapets aktivitet og leverandører kan ha for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Denne rapporten gjelder for perioden 1. januar - 31. desember 2023. I denne rapporten redegjøres det for aktsomhetsvurderinger som er gjennomført etter åpenhetsloven § 4 for rapporteringsperioden.

2. Om selskapet
Alier AS er en ledende aktør i bransjen og har historie tilbake til 1986. I desember 2023 ble selskapet som var et datterselskap av Etac AB solgt til Auto Solutions Group (ASG). ASG er et dansk selskap i samme bransje. I forbindelse med eierskiftet har Etac Bil AS skiftet navn til Alier AS. Det organiske oppkjøpet medfører ikke andre praktiske endringer i organisasjon og/eller produkter, og selskapet opprettholder sitt organisasjonsnummer. Partnerskapet og den påfølgende navneendringen reflekterer en sterkere integrasjon i et større nordisk nettverk som ytterligere vil forsterke selskapets kapasitet for innovasjon og kundeservice.

Hovedkontoret er lokalisert på Frogner nord for Oslo. Med over 100 ansatte fordelt på 12 avdelinger med offentlig verkstedgodkjenning tilbyr Alier ekspertise til det norske markedet gjennom forretningsområdene: Mobilitet og Proff

Tilpassing av biler for personer med nedsatt bevegelsesfrihet med alt i fra skreddersydde sete- og styringssystemer til tilpassede løsninger for hvordan komme seg inn og ut av bil med rullestol

Tilpassinger av kjøretøyer til næringslivtøy som bilinnredning, løsninger med innvendig og utvendig belysning, strømforsyning 12-230V i bil og tilhenger, takstativ og andre tilleggsprodukter

Spesialløsninger til utryknings- og andre spesialkjøretøyer

Forretningsområdene utgjør omtrent like stor del av omsetningen til Alier.
Selskapet kjøper ikke inn råvarer, men ferdigkomponenter og er importør og forhandler av bilinnredninger fra det tyske premiumproduktet «bott». Vi har i all hovedsak langsiktige relasjoner med leverandører primært fra EU- og EØS-land. Dette er land som vi vurderer som lovrisikoland.

Daglig leder har det øverste ansvaret for at kriteriene i åpenhetsloven er oppfylt. Ansvaret for praktisk gjennomføring er delegert til HMS- og kvalitetsansvarlig, som er en del av selskapets ledergruppe.

Vi har avtale med bedriftshelsetjeneste og er tilsluttet Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Norges Bilbransjeforbund. Alier (hovedkontor) er sertifisert som Miljøfyrtårn og er medlem av Grønt Punkt Norge.

3. Retningslinjer og rutiner
I Alier jobber vi systematisk for å ta hensyn til menneskerettigheter i egen virksomhet og hos våre leverandører og forretningsforbindelser. Dette gjør selskapet blant annet ved å gi ansatte anstendige lønninger og regulerte arbeidstider. Selv om vi ikke er direkte organisert følger selskapet de relevante overenskomster mellom arbeidsgiver og -takerorganisasjoner. Selskapet stiller krav til overholdelse av grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold for våre leverandører og forretningsforbindelser.

Alier har rutiner og retningslinjer for hvordan selskapet forankrer arbeidet med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Disse er forankret i styret og hos daglig leder. Rutiner og retningslinjer er tilgjengeliggjort i vårt kvalitetssystem som alle ansatte har tilgang til. Nyansatte får en gjennomgang av disse som en del av introduksjonsprogrammet. Våre rutiner inneholder blant annet informasjon om etiske retningslinjer, varslingskanaler internt og eksternt, og klagemekanismer som skal bidra til å avdekke negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold knyttet til vår aktivitet og hvordan slik informasjon skal følges opp.

For risikovurdering av egen virksomhet gjennomfører vi vurderinger knyttet til arbeidsmiljø, mangfold og inkludering, likestilling og diskriminering. Det gjøres både gjennom løpende arbeidsmiljøundersøkelser og systematisk HMS-arbeid. I arbeidet med rekruttering arbeides det aktivt for å sikre likestilling.

Vi stiller krav til våre leverandører og forretningsforbindelser gjennom «Supplier code of conduct» som er publisert på nettsiden og vedlegges i leverandøravtaler. Våre leverandører og forretningsforbindelser er forpliktet til å følge våre standarder for samfunnsansvar. De er også gjort kjent med våre etiske retningslinjer. I tillegg til dette jobber Alier ut fra prinsippet om at leverandører har ansvaret for å sikre etisk handel videre bakover i sine leverandørkjeder i sin produksjon, innkjøp og leveranser i henhold til Aliers retningslinjer.

Arbeidet med å fremme gode arbeids- og miljøforhold i leverandørkjeden og forretningsforbindelser gjøres gjennom samarbeid, dialog og egenrapportering. Som Miljøfyrtårn-sertifisert stiller det også krav til at Alier kartlegger sosial bærekraft i oppstrøms verdikjede (leverandørkjede) som selskapet kan påvirke direkte eller gjennom leverandør og iverksetter påkrevde tiltak.

Våre rutiner beskriver hvordan vi skal gjennomføre aktsomhetsvurdering og vurdering av tiltak i henhold til krav som stilles for et ansvarlig næringsliv. Alier bruker i utgangspunktet Factlines standard CSR egenrapporteringsskjema som er basert på de ti prinsippene i FNs Global Compact og OECDs retningslinjer for ansvarlig næringsliv når det gjelder menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Egenrapporteringen benyttes på selskapet selv og de viktigste leverandørene.

Dersom egenrapportering eller andre indikatorer gir signaler om avvik, blir disse fulgt opp gjennom henvendelser til leverandør. Avhengig av omfang og risiko vil avvik kunne avstedkomme opprettelse av forbedringsprosjekt for å skape endringer i samarbeid med leverandører og øvrige aktører kjeden.

4. Funn fra aktsomhetsvurderinger
Så langt i arbeidet med åpenhetsloven har vi identifisert manglende kjønnslikestilling i egen virksomhet. Utover dette har vi ikke identifisert annen negativ påvirkning på grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet, blant våre leverandører eller forretningsforbindelser. Vi er likevel kjent med at det foreligger en viss bransjerisiko, noe som understrekes av at bilbransjen er kategorisert som en høyrisikobransje av Direktoratet for forvaltning og økonomi. Dette kan blant annet ha sammenheng med at produkter kan inneholde mindre deler som er produsert i land som forbindes med høy risiko. Likevel kan Aliers innsyns- og påvirkningsmuligheter kan være begrenset. Med økende forståelse og kunnskap vil vi være i bedre stand til å foreta mer kvalitative aktsomhetsvurderinger.

Vi har identifisert visse risikomomenter som beskrevet nedenfor.

Leverandører og forretningsforbindelser Siden ikrafttredelsen av åpenhetsloven har Alier jobbet med kartlegging av leverandører og forretningsforbindelser med tanke på de nye pliktene i loven. Kartlegging, klassifisering og vurdering av bransje-, produkt-, leverandør- og geografisk risiko og metode gjøres løpende.

Hovedfokuset er på de største leverandørene som samlet utgjør ca. 75 % av totalt innkjøp. Grunnen til at disse leverandørene er prioritert er forholdsmessighetsprinsippet og gjøres for å prioritere arbeidet der selskapet mener kan ha størst påvirkning. Vi har som utgangspunkt avgrenset kartleggingen på informasjon til å gjelde første ledd i leverandørkjeden. Alier stiller krav til våre leverandører om at de må dokumentere forhold videre bakover i leverandørkjeden.

Risiko i leverandørkjeden er komponenter i produkter som brukes til ombygging av biler og i innredning. Produktene består mange forskjellige komponenter som blant annet stål, aluminium, plast, glass, kobber, gummi og mineraler i elektronikk og batterier. Dette igjen gir en lang og komplekst rekke av leverandører og leverandørkjeder. Produksjonen av komponenter til bruk i ombyggingsprosesser settes ut til leverandører og underleverandører, noe som igjen kan resultere i mange underleverandører. Vi forsøker på tross av dette å fremskaffe en oversikt over risikoene forbundet med produkter til bruk i ombyggingsprosessene våre.

Egen virksomhet I egen virksomhet foretok vi en revisjon i forhold til lovoppfyllelse av internkontrollforskriften og gjennomførte en kartlegging av HMS-arbeidet. Status ble kartlagt og mål for HMS- og AMU-arbeidet ble satt for 2024. Kartleggingen avdekket ingen alvorlige hendelser, internt eller av offentlige tilsynsmyndigheter. Tilbakemeldinger i fra tilsyn blir benyttet aktivt i forbedringsarbeidet. I forbedringsarbeidet jobber vi aktivt med prioriterte risikofaktorer som støy, arbeid med kjemikalier, vibrasjoner og tungt og ensformig arbeid. Andre risikofaktorer er kutt- og klemskader.

En risiko som ved bilbransjen er manglende kjønnslikestilling. Vi har som mål å være en arbeidsplass med full likestilling mellom kvinner og menn. I ledergruppen er kvinneandelen 38 %. 2 av 12 avdelingsledere er kvinner, og ingen av bilombyggerne er kvinner. Det har vært forsøkt å få flere kvinner til å søke på utlyste stillinger som bilombyggere og avdelingsleder, og det har vært kartlagt hva som skal til for å lykkes bedre med likestillingen. Det jobbes også aktivt med likestillingsarbeidet i Norges Bilbransjeforbund. Det er ikke avdekket vesentlige forskjeller når det gjelder likelønn.

Vi har også fokus på livsfase og seniorpolitikk. Som et ledd i oppfølging av sykemeldte skal forsikringsordninger bidra til at ansatte skal komme raskere tilbake i arbeid. Det lages individuelle tilrettelegger f.eks. når man har få år igjen i arbeidslivet for å kunne stå lengst mulig i jobb.

Det har ikke blitt avdekket at det foregår diskriminering blant ved hjelp av arbeidsmiljøkartlegginger som foregår gjennom hele året. Alier arbeider aktivt og målrettet for å utforme og tilrettelegge de fysiske forholdene slik at våre ulike funksjoner kan benyttes av flest mulig. For arbeidstakere eller arbeidssøkere med nedsatt funksjonsevne foretas det individuell tilrettelegging av arbeidsplass og arbeidsoppgaver. I stillingsutlysninger er selskapet bevisste på formuleringer som ikke virker diskriminerende og som skal bidra til et mangfold av søkere. Alier har på alle avdelinger god tilrettelegging for rullestolbrukere.



4. Tiltak for å stanse, forebygge eller begrense negative konsekvenser
Målene for videre arbeid med åpenhetsloven er som følger:
Ytterligere forankring av arbeidet med åpenhetsloven i selskapets langsiktige strategi.
Øke kompetansen blant ansatte
Videreutvikle interne retningslinjer og rutiner ved inngåelse av leverandøravtaler
Videreutvikle aktsomhetsvurderingen på bakgrunn av erfaringer internt og fra bransjeforbundet, samt lovforståelse
Relansere arbeidsmiljøkartleggingsverktøy i samarbeid med nytt konsern

‌ Transaksjon 09222115557521082309 Signert AV, KPJ Verifikasjon Redegjørelse åpenhetsloven 2023
Hoveddokument 7 sider Initiert på 2024-06-26 14:30:34 CEST (+0200) av Annbjørn Vasdal (AV)
Ferdigstilt den 2024-06-26 14:35:52 CEST (+0200)
Transaksjon 09222115557521082309 Dokument
Underskriverne
Annbjørn Vasdal (AV)
Kenneth Peder Jensen (KPJ)
Etac Bil As ASG annbjorn.vasdal@etacbil.no kej@handimobil.dk +4792087533 +4528944845 Signert 2024-06-26 14:30:34 CEST (+0200) Signert 2024-06-26 14:35:52 CEST (+0200)

Denne verifiseringen ble utstedt av Scrive. Informasjon i kursiv har blitt verifisert trygt av Scrive.
For mer informasjon/bevis som angår dette dokumentet, se de skjulte vedleggene. Bruk en PDF-leser, som Adobe Reader, som kan vise skjulte vedlegg for å se vedleggene.
Vennligst merk at hvis du skriver ut dokumentet, kan ikke en utskrevet kopi verifiseres som original i henhold til bestemmelsene nedenfor, og at en enkel utskrift vil være uten innholdet i de skjulte vedleggene.
Den digitale signeringsprosessen (elektronisk forsegling) garanterer at dokumentet og de skjulte vedleggene er originale, og dette kan dokumenteres matematisk og uavhengig av Scrive.
Scrive tilbyr også en tjeneste som lar deg automatisk verifisere at dokumentet er originalt på: https://scrive.com/verify

Vil du vite mer?



Send gjerne en e-post til: post@alier.no

Explore
Drag